10 януари 2019 г.

Пловдивчани ли са най-лошите шофьори?

През последните години броят на леките автомобили, използвани от населението непрекъснато нараства. Поради това големите градове са принудени да вземат мерки за намаляване на трафика. Построяването и разширяването на софийското метро без съмнение е най-добрата мярка за справяне с трафика в столицата. За съжаление в град Пловдив подобна мярка не може да бъде приета. За намаляване на трафика тук може да разчитаме на редовен градски транспорт, на велоалеи, разширяване на основни улици и булеварди и прокарване на нови.

Статистиката за първите десет месеца на изминалата 2018 година показва, че Пловдив оглавява черната статистика за страната, с най-много катастрофи - 785 в Пловдив и областта, 375 в самия град. В Пловдив и областта са загинали 68 души, а ранени са 1020 човека, съответно 12 души загинали и 426 ранени за самия град.

В София и областта инцидентите намаляват в сравнение с 2017 година, и са 684 за първите десет месеца на 2018 година, като обаче е нараснал броя на жертвите в сравнение с предходната година, поради такива тежки инциденти като трагичната катастрофа в Искърското дефиле от август месец на 2018 година. На трето място по брой се нарежда град Варна и областта с 603 катастрофи и 39 души загинали.

Пловдивчани не приемат упрека, че са лоши шофьори. Даже напротив. Според пловдивските шофьори, целият проблем с трафика, всички тежки катастрофи, проблеми с движението, се дължат единствено на множеството приходящи коли, сред които най-популярните започващи с номера СТ, Х, РА, СМ и т.н. Или в краен случай на такива с номера РВ, но принадлежащи на хора от малцинствата или на селяни живеещи извън град Пловдив. Истина е, че голямото строителство и презастрояване и в централните и в крайните пловдивски квартали доведе още по-голям брой хора и съответно автомобили в града. Но това не е единствената причина за нарастването броя на инцидентите.

Гордостта на пловдивчанина отпреди десетилетия, че е добър шофьор, а в столицата например или в някои по-малки областни градове движението е ужасно, трябва да бъде преразгледана. По улиците на града масово се забелязва превишаване на скоростта, резки маневри, неспиране на пешеходни пътеки, отнемане на предимство, недаване на мигач или на каквато и да е индикация за предстояща маневра. Като цяло движението е разкъсано, несъобразяващо се с другите участници на пътя и рисково. Тук трябва да отбележим, че дори в София при цялата натовареност, движението сякаш тече по гладко. Това показва и статистиката за по-голямата част от изминалата година. Фактът,че като население София и областта е два пъти по многобройна от Пловдив и областта, а пътните инцидентите са приблизително еднакви, би трябвало да ни накара да се замислим.

Трябва да се отчете и факта, че една от причините за нарушаване на пътните правила е представата за безнаказаност. А тази представа се създава от незнание и неспазване на законите на страната и наличието на корупция. България и Румъния са водещите страни сред тези в Европейския съюз по брой жертви на пътя. Като броя на жертвите е точно два пъти по висок от средния за страните от общността.

Съобразяване с правилата за движение и най-вече спазване ограничение на скоростта са единствения начин за намаляване на пътните инциденти. Съобразяване с другите участници в движението и пешеходците също. Ако вместо поредната псувня просто намалим скоростта, която вероятно вече сме превишили, ще разберем че виновни всъщност са не другите, а ние.

Ако някои инциденти не могат да бъдат избегнати, други могат, именно по този начин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар